Hvem er vi?
Identitet
Ansvar, omsorg, fællesskab og respekt.
Disse er nøgleord for os i mødet med hinanden i undervisningen og ved diverse arrangementer.
Vores skole er drevet mere af stærke værdier end af et hav af regler. Skolen er et fællesskab, hvor elever og ansatte nyder de goder, der er, og tager del i de opgaver, der skal løses, for at et fællesskab kan fungere.
Skolens værdigrundlag er det kristne livs- og menneskesyn, som findes i Bibelen og er udtrykt i Den Danske Folkekirkes trosgrundlag. Download værdigrundlag her.
Vis mere
Det har også betydet et medlevende bagland fra mennesker i folkekirken, missionsforeninger og Dansk Oase fra store dele af landet – dog stærkest fra Sjælland og Bornholm. Indre mission er repræsenteret ved et medlem i bestyrelsen.
- Vi er skabt af Gud, og vi er derfor alle unikke og værdifulde.
- Vi tror på, at Jesus døde og opstod for alle mennesker.
- Vi tror på det kristne fællesskabs betydning, og at alle har noget at bidrage med.
- Vi tror på, at mennesket er ansvarligt for ord, handlinger og valg over for Gud og medmennesker.
Inklusion og Specialundervisning
Som skole ønsker vi et mangfoldigt fællesskab, og byder derfor elever med forskellige forudsætninger velkommen.
Vi er en almen efterskole med plads til godt 100 elever, hvoraf de 8-10 pladser er reserveret til elever med særlige behov. Disse elever optages under ordningen ”Specialundervisning og anden pædagogisk bistand”. Dertil kommer 5-10 pladser med andre faglige behov. På Nordsjællands Efterskole er tilgangen til elever med særlige behov i praksis sådan, at hver enkelt elev indgår på lige fod i den daglige undervisning, opgaver, pligter m.v., men med fleksible aftaler og støtteordninger som tilpasses den enkelte – med fokus på den faglige støtte. Støttefunktionen varetages af dels undervisere, dels skolens trivselsteam i tæt samarbejde med skolens øvrige medarbejdere.
Vores elever slutter skoleåret af med at gå til Folkeskolens Afgangsprøver i 9. eller 10. klasse.
Nordsjællands Efterskole
Find os
Nordsjællands Efterskole ligger midt i den smukke natur mellem Græsted og Helsinge på adressen Aggebovej 34, 3200 Helsinge.
Skolen har skov og marker i baghaven, og både indkøbsmuligheder og en tur i havet er inden for cykelafstand.
Forstanderparret
Forstanderparret Janani og Morten Bech bor i skolens forstanderbolig ved siden af skolen med deres to små børn.
Selvom det kun er Morten der er ansat på NE, nyder begge at være en del af efterskolefællesskabet sammen med deres to børn.
”Det er en drøm og et kald som er gået i opfyldelse for os som familie. Da jeg (Morten) selv gik på efterskolen tilbage i 2000/01, havde jeg ikke drømt om, at dette skulle ske. Men tiden har været moden, til at give noget af det videre, jeg selv har med i oplevelsesbagagen. En oplevelse og en dannelse for livet.”
Vis mere
Vi nyder at vores lille familie er en del af den store NE familie. Selvom Janani ikke er ansat på skolen er hun en del af hele efterskolelivet udenfor skoletiden.
På efterskolen er fællesskab omdrejningspunkt for al aktivitet og læring. Det er i fællesskaber vi formes og lærer – livslæringer. Det er her vi udfordres og støttes. Det er her man lærer hvad der skal til for at sunde fællesskaber, udvikler sig. Det er her man bliver set, får tilhørsforhold og finder og går på opdagelse i sin identitet.
Velkommen til Nordsjællands Efterskole og velkommen til NE-familien.”
Janani er uddannet ergoterapeut, zumba instruktør og stimulastik instruktør for babyer. Janani har eksotiske tamilske rødder fra Sri Lanka og er født og opvokset i Danmark.
Morten Bech har en kandidatgrad i idræt samt en række psykologifag fra Københavns Universitet. Desuden har han erfaring både med undervisning og tilrettelæggelse af uddannelse inden for pædagogik, læring og coaching. Morten Bech har desuden i en længere årrække fungeret som mentaltræner for unge.
Morten kommer fra en stilling som stedfortrædende leder af KFUMs soldaterhjem i Høvelte, hvor han har arbejdet med skadede krigsveteraner.
Ledelse
Morten Bech
Forstander
Maria Myhre Bech
Viceforstander
Lærerflokken
Anders Tuxen
Matematik, musik, soloundervisning og kompasset
Benny Juhl
Kristendom, historie, samfundsfag, kompasset og idræt
Kasper Grønne
Dansk og globus
Katrine Pihl Sode
Drama, kompasset og soloundervisning
Annette Dam Techow
Pædagog
Mathias Toft
Dansk, geografi, historie, globus og Uddannelsesvejleder
Niels Grønbæk Abelskov
Engelsk, idræt og globus
Niels Haugegaard
Matematik, fysik, biologi, kompasset og outdoor
Peter-Jan Teunissen
Tysk, engelsk og dansk
Marie Louise Kloster
Pædagog og Creative Hands
Sarah Skov
Engelsk, matematik, kompasset, outdoor og Cambridge English
Lene Kirkegaard
Matematik, fysik og globus
Rebekka Barbara Friis Rasmussen
Dansk, engelsk, kompasset og læsevejleder
Teknisk-administrativt personale
Majbrit Lund Jessen
Forretningsfører
Martin Bøgh Monberg
Pedelmedhjælper
Vibeke Schmidt
Køkkenleder
Lene Sode-Larsen
Husmor, LIFE
Jolanta Thomasen
Køkkenassistent
Maria Winther
Gartner, LIFE
Jakob Sode Larsen
Pedel
Lykke Giordano
Køkkenassistent
Volontører
Andreas Sellin
Tilde Maj Olsen
Vagtlærere
Andreas Kloster
Dennis Tang
Phinehasraj Navaratnam
Clara Buus Vigilius
Janitha Ranjansen Brohus
Silas Techow
Søren Larsen
Daniel Kloster
Noah Nabe
Sille Kjær Knudsen
Bestyrelse
Henrik Tuxen, formand
4189 0583 / henriktuxen@outlook.dk
Bjarne Thams
Marianne Damm Overgaard
Henriette Schousboe
Ulla Toft
Ole Andersen
Palle Kure
Lovpligtige dokumenter
Vedtægter (vedtaget 12.7.2007)
Undervisningsmiljøvurdering 2021-2022
Undervisningsevaluering 2022/23
Indholdsplan for Konfirmandkursus 2024
Øvrig info:
Dato for offentliggørelse af vedtægterne formodes at have været umiddelbart efter godkendelsen af vedtægterne. Pga. skift af platforme for hjemmesiden mm. er der usikkerhed om eksakt dato for offentliggørelse. Derfor antages det at datoen for offentliggørelse har været juli 2007.
Fritagelse for prøver
På Nordsjællands efterskole afholder vi alle gældende prøver både på FP9-nivau og FP10 niveau. Vi har både 9. kl. og 10. kl.
Vejledning
Eleverne får som minimum en samtale med skolens UU vejleder og yderligere efter behov. Eleverne evalueres og bedømmes på elevkonference hvor samtlige faglige lærere giver input til UU vejlederen. Hertil kommer, at 10. kl. har mulighed for at komme en uge i praktik efter eget ønske. I særlige tilfælde kan elever fra 9. kl. også komme i praktik.
For elever i 10. kl. er der desuden en uges brobygning på en valgfri ungdomsuddannelse/erhvervsuddannelse samt udarbejdelse af den selvstændige opgave, som er en obligatorisk del af 10. kl.
Der bliver desuden arbejdet med elevernes uddannelsesplan.