
På Nordsjællands Efterskole er vi stolte over at byde velkommen til et bredt fællesskab, hvor personlige udfordringer ikke kun er udfordringer, men også gaver til fællesskabet.
Inklusion er for os et aktivt tilvalg og ligger i forlængelse af vores identitet som en skole, der ønsker at lære eleverne at vise omsorg, respekt og ansvarlighed.
Derfor har vi en række punkter, du som måske kommende inklusionselev skal overveje i samarbejde med dine forældre. På denne måde vil vi sammen lettere kunne afgøre, hvorvidt Nordsjællands Efterskole er det rette skoletilbud for dig.
- Alder:
Vi har erfaring for, at 10. klasse og en alder på ca. 16-17 år er den mest optimale alder for at kunne profitere af et efterskoleår.
I 10. klasse er det faglige fokus delt mere ligeligt imellem det fag-faglige, og linje og valgfag end i 9. klasse, hvor afgangsprøven har en særlig vægtning. Vi optager i særlige tilfælde elever i 9. klasse, men ikke i 8. klasse.
- Fagligt niveau:
Eleven forventes at kunne følge klasseundervisning på de mindre hold, og folkeskolens afgangsprøve er målet for undervisningen. Vi tilbyder ikke én-til-én undervisning, men der vil på de små hold være en ekstra lærer/pædagog til stede, så ekstra hjælp er let tilgængelig.
- PPV, skoleudtalelser, anden beskrivelse af den unge:
Til indskrivningssamtale bedes forældre medbringe det nyeste skrevne på eleven, for at have så bredt et kendskab som muligt til den unge. Disse vil blive benyttet i vurderingen af en eventuel optagelse.
- Samarbejde med hjemmet:
Vi er helt afhængige af et godt samarbejde med den unges forældre. Det drejer sig om et balanceret forhold mellem oplysning og gensidig vurdering af den unges trivsel i stort og småt og mellem tilliden til, at skolens ansatte gør det, de ser, er bedst, for at den unge kan trives.
- Parallelle udfordringer:
Hvis en autismespektrumforstyrrelse er ledsaget af massiv angst, massiv depression, spiseforstyrrelse, eller en sorgproces kan den samlede mængde udfordringer blive for store i forhold til at magte et efterskoleliv.
Inklusionstilbuddet – hvad det kan:
Nordsjællands Efterskoles inklusionstilbud hviler på den unges egen deltagelse og mod på at indgå i fællesskabet og dagligdagens rutiner.
Dette kan naturligvis have sine indbyggede udfordringer i kraft af diagnosen. Derfor træder kontaktlærere og skolepædagogen til og støtter op, tager samtaler og hjælper i gang. Men der må være en vilje og en evne i den unge selv til at deltage i fællesskabet og de daglige rutiner.
Pædagogisk støtte i det sociale. Vi hjælper med:
- Selvforståelse, hjælp til at vende tankegangen fra frygt til mod og opmuntring til fællesskab på fællesområder. Her kan eleven blive fulgt over i starten, men skal herefter vove skridtet selv.
- At sikre diversitet i skolens fritidstilbud, så der jævnligt tilbydes både aktive og mere stille aktiviteter.
- At informere udvalgte kammerater om en elevs udfordringer, og opmuntre disse til at invitere med, når det er aktuelt. Men ansvaret hviler ikke på kammeraterne, selvom vi naturligvis altid ønsker at nære ansvarlighed og rummelighed i fælleskabet.
- Guidning og aflæsning i det sociale samspil.
Pædagogisk støtte i det praktiske. Vi hjælper med:
- Praktiske ting på værelset – igangsætning eller organisering af rengøring med det formål, at eleven efter noget tid selv kan.
- Tøjvask – vi introducerer vaskerummet og giver en ekstra hjælpende hånd med tøjvask i starten, hvorefter det forventes, at eleven selv kan.
- Hygiejne – her kan vi tage en snak, hvis hygiejnen ikke er på plads, og vi kan også forlange at en elev tager bad og skifter tøj, hvis vedkommende ikke gør det af sig selv. Det kan være en hæmsko i det sociale, hvis dette ikke fungerer.
Pædagogisk støtte i det faglige:
- Vi har niveaudelt undervisning, og på de mindste hold med max 12 elever deltager en ekstra lærer eller pædagog, så hjælpen er lettere tilgængelig.
- Igangsætning af opgaver.
- Hjælp til struktur i lektiearbejdet.
- Udredning af misforståelser mellem elev og lærere eller kammerater.
- Særlige aftaler omkring fx lektiemængde i perioder med pres eller overbelastning.
- Beroligelse i forhold til eksaminer og fremlæggelser.
Pædagogisk støtte i det personlige:
- Vi tager jævnligt samtaler med eleven, der handler om trivsel på mange planer. Det kan være værelsesproblematikker, social usikkerhed, lette angstsymptomer, eller blot en ventil for de mange tanker, der kan opstå hos særligt de meget følsomme unge.
- Vi lytter til de behov, der måtte være, som kan handle om periodevise fritagelser ift. praktiske opgaver og er også behjælpelige med valg, der skal træffes i forbindelse m. skolehverdagen.
- Vi er årvågne i forhold til stress og overbelastning, så det kan kommes i forkøbet så vidt muligt.
Vi ser frem til at møde vores nye inklusionselever, og vil anvende denne guide i afklaringen af, om behov og tilbud matcher hinanden.